AZ IRÁNI IDENTITÁS ŐSI TERMÉSZETÉRŐL
Iránnak számtalan arculata van, amelyeket az országban járva úton-útfélen tapasztalhatunk is. Így elsődlegesen a vendégszeretet, amellyel fogadnak minket, bármerre is járunk az országban. A segítség automatikusan érkezik, ha elakadunk a teheráni forgatagban, vagy ha éppen hűsítőre szomjazunk az iszfaháni bazárban. A türkiz és barackvirág színű kupolák, illetve a díszes minaretek országszerte igazolják, hogy egy muszlim államban járunk. A falakról visszaköszönő propagandaképek pedig még mindig a forradalmi ideológiát sulykolják – hozzáteszem, kevés sikerrel.
Az iráni identitás természete mindazonáltal mélyebben gyökeredzik, nevezetesen az ősi perzsa múltban, amely paradox módon a mai napig erősen jelen van a mindennapokban. Az iszlám világgal ellentétben, Iránban például nem a Rámádán utolsó napja számít a legnagyobb ünnepnek, hanem a tradicionális perzsa újév tavasszal, amikor közel két hétre megáll az élet az Iszlám Köztársaságban. A kulturális paradoxonok sorába illik az is, hogy a nemzeti légitársaság emblémáján Homa, a perzsa mitológiában az utazók védőszentjének számító madár alakja díszeleg.
Amennyiben az iráni identitást meghatározó történelmi gyökereket kívánjuk szemügyre venni, úgy három momentumra kell koncentrálnunk. Először is a perzsa birodalom megszületésére Nagy Kürosz uralkodása alatt (i.e. 550), majd a síita államszervezet megalapítására Abbász sah idejében (XVI. század), s végül a „perzsa reneszánszra”, amikor is Háfiz, az iráni költészet atyja, versein keresztül megteremtette a perzsa nyelv birodalmát (XIV. század). Ezen eseményeknek a nyomon követéséhez érdemes felkeresni az ókori Perzsia központjának számító Perszepoliszt, valamint Abbász sah regnálásának iszfaháni színhelyét, illetve Háfiz sírját Sírázban.
Az első perzsa birodalom központja Pasargadae volt, ahol a birodalomalapító Nagy Kürosz sírhelye is található. Az ókori Perzsia ékszerdoboza azonban minden kétséget kizáróan maga Perszepolisz, amely a későbbiekben, I. Dareiosz uralkodása alatt vált a perzsa birodalom székhelyévé. Az ókori világ csodájaként számon tartott épületegyüttest a római kolosszeummal, a gízai piramisokkal, illetve az angkori palotákkal szokták együttesen emlegetni. A perzsák rendkívülisége, egyedisége a kívülről érkező szellemi értékek iránti nyitottságukban rejlett, és Perszepolisz e tulajdonság tökéletes megtestesítője volt. A nagyváros felépítésében számtalan mester és művész segédkezett a birodalom minden tájáról, amelynek eredménye egyedülálló stíluskeveredés lett, amely megfigyelhető az épületekben és a díszítésekben egyaránt. A monumentális lépcsősorok, a tökéletes domborművek, a mérhetetlenül hosszan sorakozó oszlopok, valamint az impozáns kapubejáratok mind-mind ámulatba ejtik a látogatókat, s büszkeséggel töltik el magukat az irániakat is.
Abbász
sah az iszlám térhódítása utáni Perzsia legkarizmatikusabb és
legsikeresebb uralkodójának bizonyult. Megerősítette az ország síita
identitását, és azt szorosan összekapcsolta az ősi perzsa
királyságfogalommal. A kétféle gondolat összeházasítása hatásosnak
bizonyult, mivel tökéletesen illett az irániak gondolkozásmódjához, és
csaknem ezer év után először nemzeti identitástudatot adott nekik. Irán
lényegében a maga képére formálta az iszlámot, úgy hogy közben megőrizte
egyedi perzsa örökségét is. Abbász uralkodása alatt az ország igazi
nemzetté vált. Virágzásnak indult a művészet és a tudomány, ekkoriban
épültek Irán talán legnagyszerűbb építményei, köztük számtalan ékes
mecsettel és a világ második legnagyobb terének számító Imám térrel.
Iszfahán mind a mai napig magán őrzi a perzsa kultúra fenséges
kéznyomait. A főtéren elidőzve pedig még mindig szemmel látható a sah
azon törekvése, amely a spirituális és evilági hatalom harmóniájának
megteremtésére és az emberek közösségi tudatának erősítésére irányult a
síitizmus által.
Háfiz
az irániak számára ugyanolyan fontos, mint az angolok számára
Shakespeare, vagy mint számunkra Petőfi. Költészete mélyen megérinti az
olvasói lelkeket. Az irániak szemében rendkívüli humanizmusa teszi
különlegessé, és az a képessége, hogy éleslátóan, őszintén tudott
egyetemes igazságokra bukkanni egy-egy jelentéktelennek tűnő, hétköznapi
mozzanatban. Szinte az élet minden területére tudnak mondani egy Háfiz
idézetet, sőt sokan az ő írásaiból merítenek útmutatást („jövendölés
Háfizből”). Sírázban található nyughelyét pedig ezrek keresik fel lelki
vigasztalásért, vagy egyszerűen csak az emléke előtti tisztelgés végett.
Mindenesetre a sírt körülölelő kert, és épületek, valamint a belső
udvarban berendezett teázó, ahol rózsasziromból készített fagylaltot
ehetünk, és vízipipából pöfékelhetünk, sok mindent elárul az irániak
életfilozófiájáról. Ha a klasszikus perzsa nyelv már a múlt homályába
veszett is, Háfiz tizennegyedik századi munkássága még mindig jelen van,
mint ahogyan az általa képviselt pozitív életszemlélet is. Bár bort
manapság már nemigen lehet inni, szerelmes versei azonban örökérvényűnek
tűnnek.
Az
országot járva nincs kételyem afelől, hogy Háfiz, Kürosz és Abbász
továbbra is meghatározzák az irániak gondolkodását mind önmagukról, mind
pedig a világról. Az viszont szinte megválaszolhatatlan kérdés
számomra, hogy napjainkban az Iszlám Köztársaság miért nem alkalmazza
külső és belső viszonylatban a küroszi és abbászi toleranciát?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése