SZŐNYEGEK ÉS NÉPEK SOKFÉLESÉGE
A
teheráni nagy bazárban, vagy az iszfaháni piac utcácskáiban, és szerte
az országban számtalan szőnyegárussal találkozhat az ember. A fővárosban
pedig külön múzeuma is van az iráni életmódhoz oly szorosan kötődő
szőtteseknek, amelyeknek a története egészen az ókori Perzsiáig nyúlik
vissza. A számtalan féle és fajta szőnyeg pedig nem csupán az iráni
művészet gazdagságát mutatja, hanem az ország etnikai sokféleségét is.
A hatalmas teheráni bazárban sétálva biztosan elidőzünk valamelyik szőnyegárus üzletében, ha csak másért nem, a szívélyes invitálásért és a felkínált teáért már érdemes betérni. Iszfahánban pedig azon se lepődjünk meg, ha valaki magyarul hív be minket egy kis nézelődésre. Az üzletekben aztán számos szőnyeg közül választhatunk. Találhatunk kicsit és nagyot, finomat és durvát, régit és újat, egyszerűt vagy éppenséggel komplikáltat. Az egymáson sorakozó szőnyegek színükben és mintájukban egyaránt különböznek, ezáltal alkotva különleges kollázst a piac forgatagában.
Minden egyes szőnyeg különbözik a másiktól, s mértanilag egyik sem tökéletes, hiszen a muszlimok szerint arra csak Allah lehet képes. A szőttesek
mindazonáltal hűen tükrözik készítőik származását. Így a nyugat-iráni
lúrok sötétkék szőnyegein piros, barack, és szürke színű elnyújtott,
hatalmas hópelyheket láthatunk. A szintén nyugat-iráni bakhtiariak
óriási stilizált virágokat és hajladozó ágakat ábrázolnak a
szőnyegeiken. Ezzel szemben az északi kurdok a vöröset a feketével,
illetve az egészen mély sötétkékkel kombinálják precíz geometriai
mintákban. Az ország délkeleti régiójában élő beludzsok pedig a kietlen
sivatagos vidék színeit, a homokszínt és a barnát használják a
szövéshez. S akkor még nem beszéltünk a bijari halvány virágokról, a
naini kék bársonyról és bézsről, a tabrizi mély színekről, valamint a
bonyolult iszfaháni mintákról, s a számtalan szövési módról, illetve
felhasznált anyagról.
A hatalmas teheráni bazárban sétálva biztosan elidőzünk valamelyik szőnyegárus üzletében, ha csak másért nem, a szívélyes invitálásért és a felkínált teáért már érdemes betérni. Iszfahánban pedig azon se lepődjünk meg, ha valaki magyarul hív be minket egy kis nézelődésre. Az üzletekben aztán számos szőnyeg közül választhatunk. Találhatunk kicsit és nagyot, finomat és durvát, régit és újat, egyszerűt vagy éppenséggel komplikáltat. Az egymáson sorakozó szőnyegek színükben és mintájukban egyaránt különböznek, ezáltal alkotva különleges kollázst a piac forgatagában.
Minden egyes szőnyeg különbözik a másiktól, s mértanilag egyik sem tökéletes, hiszen a muszlimok szerint arra csak Allah lehet képes. A szőttesek




A perzsák, akik úgymond „eredeti” irániaknak számítanak, fársziul beszélnek és a síita iszlám követői, a lakosságnak (70 millió fő) csak közel 50 százalékát teszik ki napjainkban. Hivatalosan a perzsa nyelv és kultúra érvényesül, valójában azonban számos csoport beszéli a saját nyelvét és rendelkezik egyedi kultúrával az Iszlám Köztársaságon belül. Például a 12 millió főt számláló azeriek inkább törökül beszélnek, mint perzsául, a 6 milliós lélekszámú kurd kisebbség pedig nacionalizmusáról vált híressé. Az állami autoritást feszegetik a nagy, történelmi nomád törzsek is, amelyeknek életformáját ez idáig még senkinek sem sikerült megváltoztatni. Közel négyszáz ilyen törzs van, amelyek nem ritkán további altörzsekre oszlanak. A délkelet-iráni beludzsok majd egy millióan, a Zagrosz hegység lábánál élő lúrok közel 700 ezren, a bakhtiariak pedig szintén egy millióan vannak, s alapvetően osztják a perzsa gyökereket. Ezzel szemben a Kaszpi-tenger partján élő türkmének (1.2 millió fő) az iszlám szunnita ágához tartoznak és a török nyelv egyik dialektusát beszélik, mint ahogyan a közép-iráni qashqaiok is, akik azonban mellőznek mindenféle vallásosságot.

A nyelvek, etnikumok és vallások változatos keverékéből paradox módon egy erőteljes iráni identitás-tudat született meg, amelyet a kurdok kivételével valamennyi iráni népcsoport elfogad. A perzsák, az azeriek és a bakhtiariak, illetve a muszlimok, a keresztények és a Zoroaszter-hívők mind büszkék különleges iráni múltjukra, a társadalom sajátos felépítésére, a művészi alkotások kifejezésmódjára, az élet értelmét kutató kérdések megválaszolására, valamint a világról alkotott egyéni nézőpontjaikra, amelyek együttesen olyan iráni nacionalizmust eredményeztek, amely semmibe veszi a közös nyelv és vallás szükségességét, vagy legalábbis a faji homogenitáson alapuló nézeteket.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése