IRÁN ÉS IZRAEL KAPCSOLATA: VALÓSÁGOS GYŰLÖLKÖDÉS VAGY RETORIKAI HADVISELÉS?

Irán és Izrael története igencsak különleges, amennyiben szoros politikai szövetségeket és titkos stratégiai paktumokat, valamint éles retorikai kijelentéseket és ellenséges megnyilvánulásokat egyaránt tartalmazott. A zsidóság és a perzsák közötti kapcsolat azonban jóval messzebbre nyúlik vissza, mint az a majd ötven év, amely a zsidó állam megalakulása óta eltelt. A mai Irán területén élő zsidók, akik számarányukat tekintve (25-40 ezer fő) a legnagyobb közel-keleti zsidó kisebbséget jelentik, még az asszírokkal folytatott háborúik eredményeként kényszerültek távozásra az ígéret földjéről, s telepedtek le az ókori Perzsia területén, s élték életüket többé-kevésbé zavartalanul majd 2500 évig. (Bibliai terminológiával élve őket tekintik a „tíz elveszett zsidó törzs” egyikének.) Nagy Kürosz rendelete, melynek értelmében a babiloni fogságban lévő zsidók hazatérhettek saját földjükre, kétségkívül egy megcáfolhatatlan dimenziót nyitott Irán külső megítélésében, az arab hódítás eredményeként beköszöntő iszlám korszak azonban magával hozta a zsidósággal – valamint a többi vallási kisebbséggel – szembeni igazságtalan bánásmódot.
A vallásszabadságnak végül a síita iszlámot államvallássá tevő Szafavida-dinasztia vetett véget, amelynek regnálását (1501-1722) az emberi jogok érvényesülését figyelembe véve a legborzalmasabb periódusnak tekintik. Az alkotmányos forradalom (1905-1911) eredményeként ugyan nem szűntek meg a zsidósággal szembeni diszkriminációs gyakorlatok, de alapjában véve jelentősen javult a vallási kisebbségek helyzete. Az első világháborút követően hatalomra kerülő Pahlavi-dinasztia szakítani igyekezett az iszlámmal, s helyette az ókori perzsa tradíciókra kívánt támaszkodni. Mindez megmutatkozott az országban élő zsidósággal szembeni kedvezőbb bánásmódban és az újonnan megalakult Izrael állammal folytatott politikában is. Irán egyike volt azoknak az országoknak, amelyek elsőként ismerték el a zsidó állam megalakulását. Az iszlám világot tekintve pedig egyedüliként úgy döntött, hogy nem utasítja ki zsidó állampolgárait. Ezzel a perzsa ország lényegében Izrael legszorosabb muszlim szövetségese lett, ami több tekintetben is megmutatkozott. Így például, amikor az 1973-as arab-izraeli háború során az iszlám országok olaj-bojkottot hirdettek, Irán távol maradt a felhívástól és olajszállítmányokkal segítette Izraelt. Mindez nem volt meglepő annak a tudatában, hogy a Perzsa-öböl menti ország Mohamed Reza Pahlavi sah irányításával a bipoláris korszakban egyértelműen az Egyesült Államok mellett sorakozott fel.
.jpg)

A pragmatista kormányzat alatt megkezdődő mérséklődés és reformfolyamat új lendületet kapott a reformista Mohamed Khátami köztársasági elnökké választásával, mindez pedig – ha csekély mértékben is, de – változást eredményezett Irán és Izrael viszonyában és az iráni zsidóság helyzetében. Ugyan maga a reformista elnök is a bevett forradalmi terminológiát („cionista rezsim”) használta minden egyes esetben, amikor Izrael államról beszélt, a hazai zsidó vallási kisebbség esetében azonban már sokkalta haladóbb szellemiségű nyilatkozatokat tett. Így többek között biztonságot és védelmet ígért nekik, valamint a vallási szabadságjogok gyakorlásának biztosítását. S valóban történtek sikeres lépések ebben a tekintetben. Lehetőség nyílt a héber nyelvű oktatásra, biztosították számukra a vallási szokások gyakorlásának lehetőségét, valamint esetükben szabadabban értelmezték az erkölcsi előírásokat. De nem szűnt meg minden megkülönböztető intézkedés. A zsidóság tagjai továbbra sem tölthetnek be bizonyos kormányzati és államigazgatási pozíciókat. A reformerek és konzervatívok közötti hatalmi harcnak eredményeként pedig nem maradnak el a koncepciós perek sem. A mérséklődés azonban ebben a tekintetben is megfigyelhető. A konzervatívok ellenőrzése alatt álló igazságszolgáltatás 1999 márciusában kémkedés vádjával 13 iráni zsidót ítélt börtönbüntetésre. A néhány éves szabadságvesztés azonban igencsak enyhe ítéletnek számított, különösen, ha a hazaárulási ügyek büntetési gyakorlatát vesszük figyelembe. Mindent összevetve az iráni zsidóság továbbra is kénytelen bizonyos problémákkal szembenézni, helyzetük azonban sokat javul az elmúlt évekéhez képest. A zsidó kisebbség az 1979-es forradalmat követően ugyan jelentősen megfogyatkozott, több tekintetben azonban megerősödött.
A Khátami elnök által tolmácsolt reformista álláspont nem csupán az ország zsidó kisebbségének helyzetét illetően hozott némi változást, hanem némi mérséklődést eredményezett a hivatalos iráni politikában is. Az a kijelentés, mely szerint, ha nem is fogadják el a pillanatnyi arab-izraeli békefolyamatot, mégsem kísérlik meg annak megakadályozását, elmozdulást sejtetett a „két-állam” koncepció elfogadása felé. Ezt támasztották alá azok a lépések is, amelyek a békefolyamatot ellenző palesztin szervezetek támogatására szolgáló pénzügyi források befagyasztására irányultak. A mérséklet és pragmatizmus jeleként Irán saját béketervvel is előhozakodott. Sőt ebbe az irányba engedett következtetni az is, hogy II. János Pál pápa temetésén az iráni elnök és izraeli kollégája, Móse Kacav kezet ráztak és rövid beszélgetést folytattak – először került sor ilyen jellegű „diplomáciai kapcsolatfelvételre” a két fél között az iszlám forradalom óta. Mindennek hátterében pedig ott áll az iráni közvélemény, amely már egyre élesebben bírálja a Khomeini ajatollah által lefektetett Izraellel kapcsolatos irányelveket, valamint a kormányzat túlzottan aktív részvételét a palesztin kérdés rendezésében. „Az iráni vezetésnek több figyelmet kellene fordítania saját népének helyzetére ahelyett, hogy ennyi időt, energiát és pénzügyi forrást áldozna a bonyolult palesztin kérdésre, amiben mi nem vagyunk résztvevő felek.” – hangzik az általános iráni vélemény. Ám mivel az iráni politikai felépítménynek köszönhetően a konzervatív vallási vezetés birtokolja a hatalmat, a Khomeini ajatollah által megfogalmazott Izrael-elleneségtől még az általános külpolitikai mérséklődés és a társadalmi kritika ellenére sem tért el az ország.

Az Iszlám Köztársaság és Izrael állam kapcsolatában csupán retorikai hadviselésről van szó, semmint konkrét konfliktusról. A
keményvonalas papság „az iszlám földbe plántált rákos daganatnak”
nevezi a zsidó államot, azonban a kemény retorika ellenére Irán a
valóságban egyetlen egyszer sem indított vagy viselt ellene
háborút közvetlenül. Szaddám Huszein Irakjával ellentétben Irán egyetlen
egyszer sem lőtt ki rakétákat izraeli területekre. Az viszont
kétségtelen tény, hogy Teherán közvetve – terrorista csoportok révén –
valóban támadott izraeli célpontokat. Azonban jelen esetben – mint a
történelem során oly sokszor – nem másról van szó, mint értelmezésbeli
különbségről. Nevezetesen arról a szállóigévé vált mondásról, amely
szerint „aki az egyik oldalon terrorista, az a másik oldalon
szabadságharcos”. Irán valóban támogat bizonyos szervezeteket, amelyeket
azonban az izraeli megszállás ellen harcoló csoportoknak tekint. A
saját területén élő zsidó kisebbség azonban mindezek ellenére sincsen
jobban elnyomva, mint az ország többi vallási vagy etnikai kisebbsége.
Sőt egyes esetekben az olyan komoly történelmi jelentőséggel bíró
vallási irányzatok, mint például a Szaszanida-dinasztia alatt központi
szerepet játszó zoroaszter vallás követői sokkal keményebb elnyomásnak
vannak kitéve, mint a zsidó vallás képviselői. Bár kétségtelen tény,
hogy az iráni-izraeli viszonyrendszer számtalan gyűlölködő
megnyilvánulást tartalmaz, valójában azonban a két fél között nincsen
valóságos stratégiai konfliktus. Egy retorikai háború zajlik, amelyet a
sajátos keleties nyelvezetnek megfelelően szükségeltetik értelmezni.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése